Hvad er en visuel identitet?

4 tips til at lave din egen visuele identitet

En visuel identitet er en del af et større branding-økosystem. En visuel identitet hjælper med at være konsistent i måden man udkommer med sit brand. Det skaber tryghed hos kunden – de kan genkende dig –  og det vil kunne hjælpe med at fremkalde visse følelser i den ønskede målgruppe. Så hvad kræver det så at skabe og udvikle en stærk visuel identitet?

Ja altså… Først og fremmest kræver det at du kender din målgruppe og deres behov. At du kender hele din vision og mission. Du skal dykke ned i selve strategien for din virksomhed. Jeg har lavet en arbejdsbog du kan købe for 139 kr. her

SÅ!… når du har din rette-snoren i forhold til din målgruppe – styrker og svagheder, så kan du kaste dig ud i det visuelle.

Her kommer 4 basis punkter som bør være i en visuel identitet:

01.

Logo suite & guidelines

Din logo-samling bør bestå af mindst tre logoer: Et primært logo, et sekundært logo og en submark/brandmark/brandinitialer. I nogle tilfælde kan en illustration være en del af det primære logo, og nogle gange fungerer denne illustration også som submark.

Grunden til, at du har brug for tre forskellige logo-variationer, er, at logoet bruges i forskellige sammenhænge. For eksempel kan det primære logo måske ikke læses tydeligt på dine sociale medie-konti på grund af dets horisontale retning. Derfor vil du i stedet bruge din submark/brandmark, som Nike og McDonalds også gør.

Dit sekundære logo er typisk en vertikal variation af dit primære logo og/eller en forenklet variation. Dit sekundære logo og submarks erstatter det primære logo på steder, hvor det primære logo ikke passer pladsmæssigt og æstetisk.

Det er vigtigt at bemærke, at alle dine logo-variationer skal have de samme skrifttyper og samme stil. Det er ikke godt at bruge en anden skrifttype til at skabe et sekundært logo eller submark.

Hvis du har en illustration til dit brand, kan denne illustration vises sammen med det sekundære logo og submark, men ikke altid. Hele ideen er at minimere dit logo fra det primære logo til submark, så nogle gange er en illustration kun til stede i det primære logo.

Unikke brand-farver

Hvem vidste, at farver kan påvirke vores humør og adfærd? Det hedder faktisk farvepsykologi! Og når du opbygger dit brand, er valget af farver vigtigt for at få dine kunder til at føle det rigtige.

Så hvis du vil have dit brand til at føles varmt og sjovt, skal du vælge nogle dejlige varme farver som rød, gul og orange. Men hvis du vil have det til at føles strømlinet og kantet, skal du måske se efter nogle seje nuancer af sort, grå og blå.

Når du har valgt dine farver, skal du sørge for at bruge dem på alle dine kundekontaktpunkter – fra dine sociale medier til dit website og dine trykte materialer.

Husk at dine farver skal defineres både i CMYK & RGB. Det sikre at at dine farver udkommer korrekt både på trykte medier og på de digitale medier. Læs mere om RGB & CMYK her

Vær konsekvent med dine brand farver. Konsistens skaber genkendelse, sammenhæng og giver huskeværdigt. Det er virkelig vigtigt at have et brand, som dine kunder kan genkende og elske, uanset hvor de er!

02.

03.

Fontsystem / typograf

Ligesom du har forskellige logoer til dit brand, så bør du også have forskellige skrifttyper i din skrifttypehierarki. Det er særligt smart, når du bygger en hjemmeside.

Som regel bruger brands 2-3 skrifttyper. Nogle gange vil logo-skifttypen være meget stiliseret og kun blive brugt til selve logoet. Andre gange vil logo-skifttypen også blive brugt til overskrifter og titler.

Når du bruger de samme skrifttyper på tværs af alle dine platforme, vil dit brand se mere organiseret ud, og dine kunder vil begynde at genkende dig.

Så husk: Hold dig til dine valgte skrifttyper for at give dit brand et sammenhængende look!

Billedestil / moodboard

Til sidst har vi billedestil!

Fotografering er en vigtig del af at vise dit brand i aktion. Hvis du sælger produkter, kan god produktfotografering være forskellen på en succesfuld eller mislykket salg på din hjemmeside.

Hvis du ikke sælger produkter, kan du ofte nøjes med at bruge royalty-frie stockfotos. Men husk at vælge billeder, der passer til dit brand og det, du sælger. På nogle hjemmesider kan du søge efter billeder via farvepaletter, så du er sikker på, at billedet passer til dine brand udtryk. Det virker især godt, hvis du vil have en sammenhæng på Instagram.

Jeg anbefaler at man laver et moodboard og sammensætter, typografi, farver og logo, og derefter finder billeder i en stilart som komplimentere farver og logo og derved skaber en smuk sammenhæng.

Så husk, at fotografier er en fantastisk måde at vise dit brand frem på – så skyd løs!

04.